Hans Janssen is directeur van de regionale ambulancedienst. Hij schrijft iedere maand voor Dordt Centraal een column over zaken die hem raken binnen en buiten de zorg. 

Nederland is momenteel geobsedeerd door stikstof, boeren, klimaatdoelen, vluchtelingenopvang en de wooncrisis. En het bijzondere is dat alles met elkaar te maken heeft. We zullen er wel wat aan moeten doen, want Nederland heeft een hoge bevolkingsdichtheid en we hebben ons verplicht aan de Europese klimaatdoelen en afspraken over vluchtelingenopvang. Daarbij moeten er veel woningen gebouwd worden om aan de toegenomen vraag te voldoen. Er is dus flink wat werk aan de winkel.

Ook wij als ambulancedienst proberen in de geest hiervan de sprong naar voren te maken. Nieuwbouw wordt zo veel mogelijk klimaatneutraal ingericht. We maken serieuze keuzes om te starten met het elektrisch maken van ons wagenpark. Er zijn alvast laadpalen geplaatst bij de ambulanceposten en we gaan in overleg met onze leveranciers om meer circulair te werken. Het blijft zoeken naar wat we nog meer kunnen doen.

Afgelopen week kregen we het bericht van de rijksoverheid dat elke organisatie met meer dan honderd werknemers vanaf 1 januari 2023 een CO2- registratie moet gaan bijhouden van alle zakelijke kilometers. Dus in ons geval zowel van het woon-werkverkeer van alle medewerkers als van de verreden ambulanceritten! Ik dacht nog: dit is een grap. Maar nee. Hiermee wordt getracht om 1 megaton minder CO2 uit te stoten in 2030. Tot overmaat van ramp moet deze registratie elk jaar vóór 30 juni aangeleverd en beoordeeld worden bij het college van B&W van de gemeente waar de organisatie is gevestigd.

Of zou het toch een grap zijn? Het ministerie geeft namelijk aan dat dit niet bedoeld is om een extra administratie te gaan inrichten. Nee hoor, maar we moeten wel melden hoe er gereisd is, door hoeveel werknemers, hoeveel kilometers en ga-zo-maar-door. En natuurlijk zullen ‘nadere maatregelen worden getroffen’ als een organisatie niet onder een bepaald emissieplafond zit en ‘wellicht kunnen CO2-normen of maxima voor organisaties worden ingesteld’.

Ik zie het al voor me. Nee, vandaag rijden we geen ambulanceritten meer mevrouw, want we zitten al aan onze CO2-taks. Of een wekelijkse uitvraag hoe onze 220 collega’s naar het werk zijn gekomen: per fiets, auto of motor en via welke route?

Hans Janssen