DORDRECHT – Het Nationaal Onderwijsmuseum organiseert op donderdag 31 januari een lezing  over het testen van kinderen. De CITO en andere kindertesten – zin en onzin van het testen gaat over het testen van kinderen op de lagere school, in het bijzonder de Cito-toets en de Cito-gekte. (Foto: Collectie Nationaal Onderwijsmuseum, Dordrecht)

Waren kinderen uit groep acht in de vorige eeuw ook al ruim van tevoren zenuwachtig voor de Cito-toets? Wanneer is de CITO ontstaan? En waarom is de toets eigenlijk zo belangrijk? Alhoewel de inhoud van de test in principe niet wezenlijk is veranderd is de waarde die aan de Cito-toets wordt gehecht tegenwoordig veel groter, met wellicht alle gevolgen van dien. In de lezing De CITO en andere kindertesten – zin en onzin van het testen vertellen historisch-pedagoog Fedor de Beer, werkzaam bij de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN) en Jacques Dane, hoofd Collectie en Onderzoek van het Nationaal Onderwijsmuseum alles over het testen van kinderen.

De lezing duurt van 20.00 tot 22.00 uur, inloop vanaf 19.30 uur. Het Nationaal Onderwijsmuseum is te vinden aan de Nieuwe Haven 26 in Dordrecht. De entree is gratis. Aanmelden is vereist en kan via info@onderwijsmuseum.nl.

De lezingen maken deel uit van de nieuwe editie van het activiteitenprogramma bij het Nationaal Onderwijsmuseum op de tijdelijke locatie. Kijk voor het volledige en actuele activiteitenprogramma opwww.onderwijsmuseum.nl.