DORDRECHT – Met de drie tentoonstellingen die zaterdag 9 maart van start gaan gaat Pictura deze maand terug naar haar oorsprong: de tekenkunst. Tot 7 april worden er tekeningen van de Nederlandse Kring van Tekenaars, schilderijen met Japanse motieven en patronen van Marijke Bonte en illustraties van jong talent Lieke van der Vorst geëxposeerd. Jacob de Groot, oud-directeur van het Dordrechts Museum, verzorgt om 17.00 uur de opening aan de Voorstraat 190-192.

De oprichters van Pictura meenden in 1774 dat de tekening de basis vormde van alle beeldende kunst en daarom als ambacht moest worden onderhouden. De negentien leden van de Nederlandse Kring van Tekenaars passen daarom uitstekend in de traditie. In de grote zalen van Pictura tonen zij hun tekenkunst. De Kring bestaat sinds 1947, met Henk Broer en Oey Tjeng Sit als drijvende krachten. De Kring had en heeft nog steeds tot doel de autonome tekenkunst onder de aandacht te brengen, oftewel tekenkunst die nadrukkelijk niet bedoeld is als ontwerp, schets of studie.

Japan

Picturalid Marijke Bonte haalt het Japonisme naar Dordrecht. Ze exposeert haar recente werk in de Derde Zaal. Decennialang werkte zij met krijt en houtskool aan stillevens op papier, vaak geïnspireerd op voorbeelden uit de 16e en 17e eeuw. Totdat ze in 2006 Japan doorreisde en in de ban raakte van de cultuur. Sindsdien schildert ze Japanse motieven en patronen uit prentenboeken vol geisha’s en rijk gedecoreerde kimono’s. Pictura biedt jong talent een podium in de foyer. Lieke van der Vorst maakt onder meer linosneden. Ze volgt de opleiding Illustratie aan kunstacademie St. Joost in Breda. Voor haar illustraties laat ze zich onder andere inspireren door kleine dingen uit de natuur, die ze graag mee naar huis neemt. Daarnaast is de keuken, eten, de eetkamer en samen tafelen een terugkerend thema in haar werk.