Dat Nederlanders nogal ondernemend zijn, bewijst het feit dat het aantal ondernemers in ons land maar blijft groeien. Er zijn zelfs voor het eerst meer dan 2 miljoen bedrijven in Nederland te vinden, blijkt uit onderzoek van het CBS. Tijd om nog eens goed naar je eigen onderneming te kijken om zo te weten hoe je de concurrentie van je af kunt schudden.

Daarbij is het goed om te weten dat er een aantal onderdelen is dat niet mag ontbreken binnen een succesvol bedrijf. Een van die onderdelen is het in kaart brengen, beheren en verbeteren van klantrelaties met behulp van CRM software. Wat CRM precies is en waarom het onmisbaar is, lees je in dit artikel.

Goed om te weten: wat is CRM precies?

CRM staat voor Customer Relationship Management en is kort samengevat alles dat te maken heeft met klantrelatiebeheer. Wanneer je aan de slag gaat met CRM houd je je bezig met het beheer en het verbeteren van klantrelaties binnen je bedrijf. Hierbij wordt data optimaal ingezet om klanten tevreden te maken en ook te houden. Door met CRM software aan de slag te gaan, zorg je voor een instrument waarmee je feeling kunt houden met je klant en alle processen die daarbij horen.

Het grootste doel hierbij is duidelijk: het laten groeien van je bedrijf. Door je zakelijke relaties te verbeteren en hier constant aandacht aan te besteden, is de kans groter dat klanten aankopen doen of gebruikmaken van de expertise van je bedrijf. Dat heeft, logischerwijs, een positief effect op de omzet en de uiteindelijke winst van je onderneming. CRM wordt overigens niet alleen ingezet bij klanten, maar ook bij leveranciers of collega’s. In dat geval helpt CRM software om de relatie met die mensen te onderhouden.

CRM software is een must voor ieder bedrijf

Het maakt niet uit of je een lokaal bedrijf in Dordrecht hebt of wanneer je landelijk opereert; wanneer je onderneemt met andere mensen, wat in de meeste gevallen zo is, is het gebruik van CRM software onderdeel van de basis van je bedrijf. Om je onderneming succesvol te laten worden en constant in ontwikkeling te laten zijn, heb je namelijk een bepaalde strategie nodig. Dat succes komt namelijk niet zomaar uit de lucht vallen. CRM hoort zeker thuis in zo’n bedrijfsstrategie. Een goede relatie met klanten zorgt immers voor een goede basis.

Tevreden klanten komen namelijk sneller bij je terug dan klanten die dat niet zijn. Als er ook maar iets is dat jij als ondernemer kunt doen om de klantrelatie te verbeteren en te behouden dan moet je dat zeker doen. Het voornaamste doel, klanten werven en aan je binden, zorgt voor het bestaansrecht van menig onderneming in Nederland. Een CRM systeem is hierbij overigens helemaal in te richten naar eigen wens. Aan de hand van een dashboard zie je alle gegevens omtrent een specifieke klant van jouw onderneming.

Voordelen van CRM software gebruiken

Het grootste voordeel van CRM weet je nu waarschijnlijk wel: je hebt alle relevante klantinformatie bij elkaar waarna je op basis daarvan aan de slag kunt gaan met het verbeteren van de klantrelatie. Maar: goede CRM-software biedt nog meer dan dat. Denk bijvoorbeeld aan de volgende voordelen:

  • Met CRM kun je handig inspelen op commerciële kansen en zo meer geld verdienen aan een bestaande klant. Omdat je inzicht hebt in wat een klant wil en belangrijk vindt, weet je op basis van eerdere aankopen wat ze nog meer interessant kunnen vinden. Hierbij kan het CRM systeem zelfs een seintje geven wanneer het weer tijd is om die klant te benaderen met een passend en persoonlijk voorstel. Op die manier is het eenvoudiger voor marketingteams om gerichtere prognoses te maken. Ideaal!
  • Je houdt de klant tevreden door meerdere opties aan te bieden voor klantenservice. Een klant met een klacht of een vraag kan bijvoorbeeld bij je terecht via een social medium kanaal om vervolgens via een minder openbaar kanaal, zoals via telefoon of chat, verder te communiceren. Dergelijke communicatie kan worden vastgelegd in CRM software. Dat zorgt voor betrouwbare rapportage.
  • Tot slot kun je met CRM beter samenwerken binnen het bedrijf. Wanneer iedereen immers bepaalde klantgegevens in kan zien, voorkom je veel miscommunicatie tussen elkaar en met de klant. Voor klanten is er niets vervelender dan een klacht nogmaals uit moeten leggen terwijl ze dat al eerder aan een ander binnen het bedrijf hadden gedaan. Daarbij kun je op deze wijze snel zien of er ergens een probleem is, bijvoorbeeld met een product of dienst waar veel klachten over komen. In de CRM software lees je daar alles over waarna je er eenvoudig op in kunt springen om het probleem te verhelpen.

(Foto: pexels.com)