Slimmer rijden is aan de orde van de dag. Steeds meer mensen maken de keuze om elektrisch te gaan rijden, en de eersteelektrische ambulancediensten zijn ook al actief, waarmee we vooral slimmer rijden als het gaat om het milieu. Diverse oplossingen maken het rijden ook op andere vlakken slimmer, maar er bestaat niet altijd een keuze om gebruik te gaan maken van de nieuwe technologieën. Zo is er nu een slimme tachograaf die niet optioneel is. Er komt een verplichting voor vrachtwagens om een tweede generatie slimme tachograaf te hebben. Hoe zit dit precies?
Verplichting tot het hebben van slimme tachograaf
Elke vrachtwagen met een gewicht van boven de 3,5 ton, die voor internationale ritten wordt ingezet, moet voor 1 januari 2025 omgebouwd zijn naar een uitrusting met slimme tachograaf. Wanneer we kijken naar de Nederlandse vrachtwagens, dan hebben we het over ongeveer 80 procent die aan de verplichting tegemoet moeten komen. BijTachobyte.nl kun je een slimme tachograaf verkrijgen. Vervolgens is er een tweede verplichting, welke ingaat op 21 augustus 2025. Vanaf die datum moeten alle vrachtwagens voorzien zijn van een tweede generatie slimme tachograaf. Een slimme tachograaf van de eerste generatie voldoet vanaf die datum dus niet meer. Deze dient door een slimme tachograaf van de tweede generatie te worden vervangen.
Wat gebeurt er als je niet aan de verplichting tegemoet komt?
Voor veel transportbedrijven, maar ook voor andere bedrijven die internationale ritten uitvoeren met zwaardere vrachtwagens, is er niet bijzonder veel tijd meer om aan de nieuwe verplichting tegemoet te komen. Het is namelijk zo dat het maken van een afspraak voor de benodigde slimme tachograaf niet meer op korte termijn kan. Er moeten zo veel vrachtwagens worden omgebouwd, dat je in de meeste gevallen op een wachtlijst komt te staan. Voor bedrijven kan dit betekenen dat het verleidelijk is om het uit te stellen, met het risico dat er niet tijdig aan de nieuwe verplichting kan worden voldaan. Dit is niet verstandig. De vrachtwagen mag niet meer rijden als deze op de aangegeven datum niet is omgebouwd. Rijdt deze toch, dan bestaat het risico op een bekeuring van vele duizenden euro’s.
Wat doet de slimme tachograaf precies?
Het is dus belangrijk voor alle bedrijven die met zwaardere vrachtwagens op internationaal niveau rijden om ervoor te zorgen dat de slimme tachograaf van de tweede generatie aanwezig is voor de vastgestelde datum. Wat doet de slimme tachograaf nu precies? Deze bevat voornamelijk nieuwe technologieën ter verbetering van de veiligheid en nauwkeurigheid van de gegevensverzameling. Het GNSS (Global Navigation Satellite System) zorgt voor een realtime locatiebepaling. De DSRC (Dedicated Short-Range Communication) zorgt ervoor dat gegevens draadloos en op afstand kunnen worden uitgelezen door handhavingsinstanties. Dit helpt fraude voorkomen en verbetert de efficiëntie van controles. Tot slot hebben de slimme tachografen verbeterde veiligheidskenmerken, zoals geavanceerde encryptie en beveiligingsmechanismen, om te voorkomen dat gegevens worden gemanipuleerd.