In Zuid-Holland wordt al geruime tijd gewerkt in de richting van slimme mobiliteit (vaak smart mobility genoemd). Een echte keuze is dat overigens niet; de economische groei en toename van het aantal inwoners in Zuid-Holland zorgt voor flinke druk op de infrastructuur. Druk die eigenlijk niet goed opgevangen kan worden. Zeker niet wanneer straks iedereen wél weer met de auto naar het werk gaat. De ontwikkeling in de richting van smart mobility heeft begin 2021 direct een duw in de rug gekregen. De kosten voor het bezit van een auto nemen namelijk flink toe in de regio. Bij een oudere dieselauto mag de Zuid-Hollander rekenen op een kostenpost van maar liefst € 1480 per jaar. Een nieuwere diesel is ongeveer € 200 goedkoper in de wegenbelasting, maar blijft met € 1284 een flink bedrag. Zeker wanneer de auto vaker stilstaat dan echt nodig is.

Minder uitstapjes, minder kilometers

De druk op de infrastructuur viel aan het einde van 2020 flink mee. Het aantal files nam af, net als het aantal ongelukken en dat had natuurlijk alles te maken met de coronamaatregelen. Wanneer meer mensen vanuit huis werken en geen uitstapjes meer doen, is het immers minder druk op de weg. Helemaal wanneer iedereen aangeraden wordt om binnenshuis te blijven en niet-noodzakelijke uitstapjes te schrappen met het oog op de volksgezondheid.
Dat lijkt op dit moment sterk bij te gaan dragen aan de stap naar smart mobility. Veel mensen in Zuid-Holland overwegen namelijk de auto in de verkoop te gooien. Het is een boortoren op de portemonnee geworden, waarbij de gemiddelde consument steeds meer zicht heeft op de alternatieven. Hieronder vallen thuiswerken, maar ook gebruik van het openbaar vervoer en verschillende andere mogelijkheden die op dit moment al ontwikkeld worden. Zoals het geval is binnen de krachtenbundeling smart mobility Zuid-Holland (met partners als NXP, TUE, ProRail en de NS). Ook vallen bedrijven die deelauto’s, steps, scooters en andere vervoersmiddelen aanbieden onder de alternatieven voor het bezit van een eigen auto.

De toekomst van Zuid-Holland, met of zonder auto?
De toekomst van Zuid-Holland is uiteraard mobiliteit mét auto. De kans is echter groot dat dit een auto is die niet in eigen bezit is. Dat klinkt misschien vreemd, maar in Zuid-Holland is dit een trend die al flink in beweging is. Zo had Greenwheels, aanbieder van deelauto’s, in september 2020 al ruim 550 auto’s in Zuid-Holland staan, waardoor steeds meer mensen zonder eigen auto van A naar B konden komen.
Deze ontwikkeling zet duidelijk door. Zeker nu mensen tijdens de coronacrisis duidelijk gemerkt hebben hoeveel rustiger het is ‘in de wijk’ zonder het komen en gaan van auto’s. De eigen auto verandert daarmee van een asset naar een duur, vervuilend en overbodig vervoersmiddel.

Dus, massaal de auto in de verkoop in Zuid-Holland?
Veel Zuid-Hollanders overwegen het verkopen van de auto. Geen verrassing wanneer de vierwieler vooral duur en overbodig is; we hebben meer dan genoeg alternatieven en de mogelijkheden nemen alleen maar toe. Gaat de auto in de verkoop? Dan zijn er uiteraard verschillende mogelijkheden. Verkopen aan een autohandelaar is de snelste en makkelijkste manier, maar levert doorgaans niet het meeste op. Verkopen aan een opkoper is nog makkelijker, maar levert nog minder geld op. Particulier verkopen (Marktplaats, Facebook en andere kanalen) levert doorgaans het hoogste bedrag op, maar dit is tevens het meeste werk. Daarmee is dit lang niet voor iedereen de meest wenselijke optie die er is. Is dit tóch de optie die het meest aanspreekt? Zorg er dan vooral voor dat de auto goed voor de dag komt. Onderhoudsboekje in orde, auto gewassen en van binnen netjes schoongemaakt? Dat maakt de waarde van de auto hoger omdat de auto aantrekkelijker is voor potentiële kopers. Schade laten herstellen is vaak geen goede optie, omdat dit meer kost dan oplevert. Uitzondering op die regel is de voorruit. Nederlanders onderhandelen graag over de prijs en voorruitschade is een populair onderwerp wanneer het gaat om prijsonderhandelingen. Zeker wanneer het gaat om een vertakte scheur of een ster met grotere omvang. Vaak is dit overigens geen afkeur; alleen vertakte scheuren en sterren met een diameter van meer dan 2 centimeter in het zichtveld van de bestuurder zijn afkeur. Dan moet de autoruit vervangen worden aangezien de auto niet aan de wettelijke eisen voldoet.
Maar wat kost een autoruit eigenlijk en levert de verkoop van de auto dit bedrag ook daadwerkelijk op? De prijs van een nieuwe autoruit is afhankelijk het model en bouwjaar. Doorgaans is de prijs veel lager dan gedacht wordt, omdat after market autoglas scherp geprijsd is. Autoglas Concurrent, een van de grootste prijsvechters op het gebied van autoglas in Nederland en België, zorgt daarnaast ook altijd voor montage op locatie, zodat u er zelf geen omkijken naar heeft.
Of het lonend is, dat is afhankelijk van welke auto u wilt verkopen en waar de schade zich bevindt. Vooral bij nieuwere modellen met voorruitschade in het zichtveld van de bestuurder loont het vervangen van de autoruit voor de verkoop.

Een mobiliteit zonder eigen auto – of is dat een stap te ver?
Een toenemend aantal thuiswerkers, een consument die zich bewust is van de milieudoelstellingen en zelf duurzamer wil leven, én huishoudens in Zuid-Holland waarbij het besparen van geld hoog op de lijst met goede voornemens staat. Alles wijst erop dat we steeds meer op de weg naar smart mobility gekomen zijn. De inspanningen om het openbaar vervoer onderling beter aan te laten sluiten, het verbeteren van de beschikbaarheid van transportmiddelen (zoals de deelauto en deelfiets) plus het verhogen van de kosten voor het bezitten van een auto; alles wijst op een mobiliteit in Zuid-Holland waarbij steeds minder mensen een auto in eigen bezit hebben.
Of dit ook een optie voor u is, dat bepaalt u makkelijk zelf door de volgende vragen te beantwoorden:
● Hoe vaak heeft u een eigen auto nodig tijdens een gemiddelde week?
● Zijn er alternatieven voor het vervoer met de eigen auto?
● Hoeveel bespaart u maandelijks door de auto te verkopen?
● Hoeveel kost het gebruiken van alternatieve opties in verhouding met de besparing op voorgaande vraag?