Al wekenlang is het weer slecht in Nederland. Waar het tot voor kort nog de hoge waterstand was die voor veel problemen zorgt, is het nu gladheid en sneeuw dat voor problemen op de weg zorgt. Rijkswaterstaat adviseert daarom ook niet de weg op te gaan, mede door de vele sneeuwval. Naast dat het namelijk meer ongelukken veroorzaakt, leidt het veelal ook tot lange files.

Problemen in heel het land

In heel het land leidt het wisselvallige weer tot veel problemen. Zowel op de weg als in het openbaar vervoer is er sprake van veel vertraging, terwijl de gladheid ook op Schiphol voor problemen zorgt. Onder meer de NS en de ANWB rapporteren al flinke vertragingen in Nederland. Zo zijn files van meer dan 1.000 kilometer in de ochtend- en avondspits niet vreemd meer.

Dit komt onder meer doordat de linkerrijbaan weinig gebruikt wordt door weggebruikers als het gesneeuwd heeft. En dit is een vicieuze cirkel die zich blijft ontwikkelen. Doordat de linkerrijbaan namelijk niet gebruikt wordt, wordt het gestrooide zout door automobilisten ook niet ingereden. En doordat dit niet wordt ingereden, blijft de linkerrijbaan glad. Hierdoor kiezen nog minder automobilisten ervoor om deze rijbaan te gebruiken.

Natuurlijk zorgt ook de voorzichtigheid ervoor dat er langzamer wordt gereden. In veel gevallen gebeuren er geen ongelukken, maar zorgt de voorzichtige rijstijl van veel automobilisten ervoor dat we simpelweg langer doen over hetzelfde stuk.

Vertragingen op het spoor

Ook op het spoor zorgt een slecht werkende wisselverwarming ervoor dat er veel vertragingen ontstaan. De natte sneeuw in combinatie met de vorst zorgt ervoor dat wissels verstoord raken. Door een wisselverwarming die niet in alle gevallen naar behoren werkt, zijn er in deze tijd van het jaar dagelijks vertragingen in het openbaar vervoer te melden.

Vertragingen beperken

Als Nederlanders kunnen we allemaal bijdragen aan het beperken van de vertragingen. Het advies van Rijkswaterstaat luidt dan ook om zo min mogelijk op pad te gaan, zeker als het niet nodig is. Denk daarbij aan zo veel mogelijk thuiswerken, afstand houden ten opzichte van de voorligger en een voorzichtige rijstijl.

Heb je een avondje uit gepland, bijvoorbeeld naar je favoriete videoslot bij het casino, een voetbalwedstrijd of simpelweg naar de kroeg, stel dit dan uit als het niet nodig is. Niet alleen kunnen hiermee files voorkomen worden, maar ook ongelukken door gladheid worden hierdoor vermeden. Kies dus voor een online goksite, bel je vrienden op of kijk de wedstrijd op de televisie.

Eigenwijze Nederlanders

Rijkswaterstaat is in veel gevallen de sturende factor in de weerwaarschuwingen die betrekking hebben op de weg. Toch worden deze waarschuwingen lang niet altijd aangenomen door Nederlanders. Zo werden er in december 2022 liefst 500 meldingen gedaan van ongevallen door gladheid op één dag, ondanks dat er een melding was gedaan door Rijkswaterstaat om niet de deur uit te gaan.

De problemen verhelpen

De problemen door gladheid op de weg worden zo veel mogelijk aangepakt door Rijkswaterstaat, onder meer door strooizout. Sinds afgelopen maandagavond (15 januari 2023) is er al meer dan 10 miljoen kilo aan strooizout gestrooid op de Nederlandse snelwegen en N-wegen. Ook in de gemeenten wordt veel gestrooid op de doorgaande wegen.

Toch blijft er, ondanks de waarschuwing, altijd het gevaar op de loer liggen. Dit komt vooral door ijzel op de weg. Is er namelijk gestrooid en valt er daarna weer neerslag, dan vormt zich een ijslaagje boven het net gestrooide zout. En dit zorgt op haar beurt weer voor nieuwe gladheid. Hierdoor is het bij ijzel extra lastig voor Rijkswaterstaat om gladheid op de wegen te bestrijden.

In de ergste gevallen wordt er door Rijkswaterstaat zelfs code Oranje afgegeven, waarbij de impact op schade, letsel of veel overlast groot is. Kondigt het KNMI of Rijkswaterstaat deze waarschuwing af, blijf dan ook zo veel mogelijk thuis waar mogelijk. En mocht je alsnog de weg op moeten, denk dan aan de veiligheid van jezelf en anderen door (rij)gedrag aan te passen.