Nu de prijzen van brandstof de pan uit rijzen (afgezien van de accijnsverlaging op brandstof) gaan heel wat mensen op zoek naar een alternatief, en dan komen ze al snel uit bij een elektrische auto, of een ander soort hybride.

Een elektrische auto heeft immers tal van voordelen: ze zien er vaak goed uit, je hoeft er geen brandstof voor te kopen (alleen af en toe opladen), en ze zijn ook nog eens goed voor het milieu. Het grootste nadeel ervan is zonder twijfel de prijs – omdat elektrische auto’s nog een opkomende sector zijn, en de technologie nog volop in ontwikkeling is, moet je tegenwoordig meer betalen voor een gemiddelde elektrische auto in vergelijking met een gewone, ouderwetse benzineslikker. Dat is de overheid ook niet ontgaan, en om mensen aan te zetten om toch de stap te zetten naar een elektrische en gezondere toekomst, zijn er bijna in alle lidstaten van de Europese Unie tal van voordelen, subsidies en andere stimulansen.

De situatie in de EU

26 van de 27 staten van de Europese Unie staan volledig achter een dergelijk initiatief, met Litouwen als enige uitzondering. In deze 26 staten krijg je allerlei bonussen, premies en belastingsvoordelen bij de aanschaf van een elektrische auto. 6 van deze 26 geven geen voordelen bij het aanschaffen van een elektrische auto, maar wel bij het bezitten ervan – voornamelijk op het vlak van jaarlijkse belastingen.

Ook in België zijn er op dit moment helaas nog geen premies te verkrijgen bij de aankoop van een elektrische auto, maar er zijn wel belastingsvoordelen voor het bezitten ervan (auto’s met minder dan 50g CO2 per kilometer zijn zelfs belastingvrij). Andere landen zijn wel een heel stuk vrijgeviger, en in Roemenië heb je zelfs de grootste bonus: tot 10.000 euro voor de aankoop van een nieuwe elektrische auto. Kroatië doet het niet veel slechter met 9.200, gevolgd door Duitsland met 9.000.

Waarom spenderen overheden nu zoveel geld aan dergelijke subsidies? Natuurlijk zal dit voor een deel zijn omdat overheden ze de wereld echt willen verbeteren, maar er zullen zonder twijfel ook andere redenen zijn. Hoewel overheden niet sterk zullen concurreren door middel van “promoties”, subsidies en andere bonussen (zoals het geval is bij bijvoorbeeld online retailers met promoties zoals 2-voor-de-prijs-van-1, of online casino’s met een no deposit bonus), zal dit op lange termijn zonder twijfel een belangrijke rol gaan spelen, en dan is het zaak om niet onder te doen voor de andere lidstaten.

Nederland

Zoals je kunt zien zijn er dus binnen de Europese Unie heel wat voordelen bij het aanschaffen van een elektrische auto, en in Nederland heeft de overheid recent een mooi en, achteraf gezien, razend populair initiatief opgesteld. Om te beginnen werd er in 2022 maar liefst 71 miljoen euro opzij gezet (een subsidiepot) om de aankoop van nieuwe elektrische auto’s aan te moedigen. Misschien niet geheel onverwacht, maar gezien de recente situatie met de benzineprijzen werd dit initiatief zeer positief onthaald bij consumenten, en de subsidiepot was zelfs in mei al leeg! Maar liefst meer dan 21.000 mensen konden profiteren van een toeslag van ongeveer 3.350 euro om een goedkopere elektrische auto te kopen. Deze toeslag was beschikbaar voor alle auto’s met een minimaal rijbereik van 120 kilometer (de afstand die een elektrische auto kan rijden voordat die moet opgeladen worden) en met een maximale prijs van 45.000. 

Naast dit fonds zijn er ook nog subsidies van 2.000 euro beschikbaar voor tweedehands elektrische auto’s aan te kopen. Dit is een additioneel fonds met een totale waarde van meer dan 20 miljoen euro, wat betekent dat 1.000 Nederlanders hiervan kunnen profiteren. In Nederland zijn er naast deze fondsen voor de aankoop van elektrische auto’s ook nog financiële voordelen voor het bezitten ervan. Je moet dan vooral denken aan zaken zoals belastingsvoordelen bij aanschaf, en dit is zeker het geval bij elektrische auto’s voorzien van zonnepanelen. Auto’s die geen CO2-uitstoot hebben zijn belastingvrij, en ook voor bedrijven zijn er voordelen (voor auto’s tot 45.000 euro hoeft slechts het minimale belastingtarief te worden betaald). Nederlanders die in 2023 een elektrische auto kopen kunnen rekenen op 2.950 euro aan subsidie, en in 2024 zal dit een bedrag van 2.550 euro zijn. Een goede reden dus om na te denken over een elektrische auto, als je in de komende twee jaar toch al van plan was om een auto aan te schaffen.