reageer als eerstdo 25 feb 2021

Tips voor wanneer je een conflict hebt met een andere partij

Problemen met je baas, een aanrijding, ruzie met de buren. Soms gaan dingen anders dan je hoopt en ontstaat er een conflict waarbij je wil weten wat je rechten zijn. Wat kun je het beste doen? En wanneer schakel je rechtshulp in? We helpen je op weg.

Rechtsbijstandsverzekering

Natuurlijk kun je een jurist via je rechtsbijstandsverzekering inschakelen. Of gebruik maken van Rechtshulp on demand, als je niet verzekerd bent. Hiermee koop je voor een vast bedrag rechtshulp in en weet je van tevoren precies wat je juridische kosten zullen zijn. Ook word je vaak direct geholpen door een jurist en hoef je niet op een wachtlijst te staan.

Ligt je inkomen en vermogen onder een door de overheid vastgestelde grens? Dan kun je als rechtzoekende in aanmerking komen voor gesubsidieerde rechtsbijstand via Het Juridisch Loket.

Ga in gesprek

Toch luidt het advies: ga eerst met de ander in gesprek en probeer er samen uit te komen. Of het nu om je huurbaas, leidinggevende, buurman, aannemer, klant of familielid gaat: blijf in overleg met de tegenpartij. Daarmee vergroot je de kans om het meningsverschil bij te leggen. Blijf respectvol en probeer de situatie niet te laten escaleren.

Een juridisch geschil, conflict of probleem komt in vele vormen. Zoals de onterechte weigering van een bouwvergunning. Zonder waarschuwing ontslagen worden. Of verwikkeld raken in een familieruzie over de erfenis van een overledenen familielid. Een klein meningsverschil loopt soms uit tot een groot obstakel.

Ga bij jezelf na of er sprake kan zijn van een misverstand, gebrek aan informatie, of gebrek aan onderling respect. Maak vervolgens een afweging voor jezelf: waar gaat het jou om? Hoe belangrijk is de relatie met de tegenpartij voor je? En zie je mogelijkheden voor een oplossing of wil je dat de rechter beslist wie er gelijk heeft?

Juridische stappen

Heb je op een vriendelijke manier je standpunt duidelijk gemaakt, maar komen jullie er toch niet uit? Schakel dan deskundige hulp in. Wacht niet tot de situatie op het dieptepunt beland is, maar onderneem zo snel mogelijk actie.

Als je niet zelf wil of kan onderhandelen met de andere partij, kun je drie dingen doen:

  • kiezen voor mediation of een jurist
  • een beslissing vragen aan een geschillencommissie voor consumentenzaken of een andere klachteninstantie
  • de zaak voorleggen aan een rechter

Als je rechtsbijstand hebt, kun je je zaak vaak online aanmelden. Zet op papier waar het conflict over gaat en stuur dit naar je verzekeraar. Zodra de stukken binnen zijn, gaat de jurist in gesprek met de tegenpartij of probeert tussen jullie te bemiddelen. Uiteindelijk is een dure juridische procedure meestal niet nodig: soms kan een conflict al met één brief van een jurist worden opgelost.

Reacties zijn gesloten.