Als er iets is dat we steeds vaker op de wegen in Dordrecht zien, dan zijn het wel elektrische fietsen. Het aantal e-bikes zit de laatste jaren namelijk flink in de lift. Inmiddels telt Nederland zo’n 5 miljoen elektrische fietsen; een aantal dat de komende jaren alleen maar groter zal worden.

Dat is niet zo gek, want fietsen op een e-bike is voor veel mensen net iets fijner, veiliger en comfortabeler. Omdat je op een elektrische fiets anders fietst dan op een gewone fiets is het wel verstandig om je in te lezen. Daarom hebben we in dit artikel enkele tips verzameld waarmee je veilig op pad kunt gaan met je e-bike.

1. Ga voor een elektrische fiets die goed bij je past

De eerste tip in het kader van veiligheid heeft al te maken met de aankoop van een elektrische fiets. Het is namelijk van groot belang om een e-bike te kiezen die bij je past. Er zijn ontzettend veel verschillende elektrische fietsen te koop, waardoor het wellicht lastig kan zijn om een goede keuze te maken.

Waar je in ieder geval op moet letten, is het comfort. Zit de fiets lekker en voel je je er veilig op? Ga ook voor een accu die past bij je gebruik. Mensen die van plan zijn om lange afstanden te fietsen hebben een zwaardere accu nodig dan mensen die een e-bike hebben voor korte ritjes. Let daarbij op het gewicht van de fiets; e-bikes zijn sowieso zwaarder dan gewone fietsen, maar ook daarin is nog verschil te ontdekken.

2. Laat je e-bike regelmatig controleren en onderhouden

Een elektrische fiets bestaat uit een elektrische motor die je aandrijft zodra je gaat trappen. Dat zorgt voor de welbekende ondersteuning bij het fietsen. Om je e-bike zo veilig en goed mogelijk te houden, is het aan te raden om de fiets regelmatig te laten controleren en te onderhouden. Met een fietsaccu revisie heb je een oude motor zo weer als nieuw.

Daarbij is het goed om de remmen en de banden te laten checken op het moment dat je aardig wat kilometers gefietst hebt in en rondom Dordrecht. Alleen met remmen die het echt goed doen en met banden met voldoende grip ben je al veiliger op de weg op een e-bike. Schrijf daarom een herinnering in je agenda voor onderhoud.

3. Een fietshelm dragen op een elektrische fiets

E-bikes worden tegenwoordig door verschillende leeftijdsgroepen gebruikt. Waar de elektrische fiets eerst voornamelijk populair was onder de 55-plussers zien we er vandaag de dag steeds meer jongeren op fietsen. Omdat zo’n e-bike een behoorlijke snelheid kan halen zonder dat je daar heel veel voor hoeft te doen, is het aan te raden om een helm te dragen.

Een fietshelm dragen op een elektrische fiets is niet verplicht. Althans: nu nog niet. De vraag is of zo’n verplichting ooit in gang wordt gezet, maar diverse verenigingen zouden dat wel graag willen om zo het aantal ongevallen met letsel terug te draaien. Juist omdat je met een e-bike hard kan fietsen, zijn de gevolgen bij een ongeval vaak groter dan bij een gewone fiets. Dan komt een helm goed van pas.

4. Stel je elektrische fiets goed in op basis van je lichaam

Nog een tip om veiliger op je elektrische fiets te rijden in Dordrecht is om je fiets op de juiste manier in te stellen. Dat betekent onder andere dat je je zadel laag genoeg moet zetten, zodat je op het moment dat je even voor het stoplicht moet wachten in ieder geval met beide benen op de grond kunt staan. Dat is wel zo fijn, aangezien elektrische fietsen zwaarder zijn dan gewone fietsen.

Daardoor kun je sneller je balans verliezen. Wat hierbij kan helpen, is een kort zadel. Daarmee stap je gemakkelijker op en af, wat eveneens veiliger is. Ben je regelmatig onderweg met tassen of andere bagage? Schaf dan een gesloten fietsmand of fietstassen aan, zodat je niks aan het stuur hoeft te hangen. Een open fietsmand kan te afleidend en dus onveiliger zijn.

5. Houd rekening met je snelheid in het verkeer

Lekker crossen op je elektrische fiets? Dat gaat hem niet worden. De kans is groot dat je gemiddeld gezien wel iets harder fietst op een e-bike dan op een gewone fiets. Maar: volgens de wet mag een elektrische fiets trapondersteuning tot 25 kilometer per uur hebben. Harder dan dat kan, maar zonder ondersteuning. Om veiliger te rijden, wordt het aangeraden om niet harder dan 25 kilometer per uur te fietsen.

Kom je daar overheen dan trap je namelijk veel zwaarder, wat minder veilig en vooral niet heel comfortabel is. Daarbij ziet niet iedere deelnemer aan het verkeer direct dat je op een e-bike fietst, waardoor het lastig kan zijn om de snelheid in te schatten. Let daar dus goed op wanneer je een ritje maakt op je elektrische fiets.