Veel bedrijven zagen, als gevolg van de pandemie, zich gedwongen om zich op hun aanwezigheid op het internet te concentreren. Toch zien we al geruime tijd een geleidelijke groei van alles wat online komt. Je hebt er dus voor gekozen om mee te doen en hebt snel een website voor je bedrijf opgezet. Of misschien heb je ervoor gekozen om een bestaande website een nieuw leven in te blazen. Geweldig! Maar wat is SEO? In dit bericht zullen we SEO definiëren en laten zien hoe je ermee aan de slag kunt.

Wat is SEO nu precies?

SEO is een afkorting voor ‘Search Engine Optimization’. Het is het proces waarbij webpagina’s worden geoptimaliseerd om op die manier hoog te scoren in de resultaten van Google en andere zoekmachines. Dit houdt in dat wanneer mensen online zoeken, ze meer kans hebben om je website te vinden. SEO richt zich op het verhogen van rangen in organische (niet-betaalde) zoekresultaten. Als je een website hebt en het verkeer wilt verhogen, is er geen twijfel over mogelijk dat het een onderdeel van je marketingstrategie moet zijn.

Het concept achter SEO is dat, door het optimaliseren van je pagina, je kunt stijgen in de zoekresultaten van een zoekmachine. Als gevolg daarvan zul je meer hits en verkeer ontvangen.

Er zijn vooral organische resultaten, dit is niet altijd het geval. Afhankelijk van de zoekterm, kan er ook wat reclame bovenaan staan, een rijk resultaat, of een paar Google Shopping opties. Er zijn verschillende opties, en wat Google weergeeft, kan ook worden beïnvloed door wat Google weet over de zoeker (het land waarin ze wonen, bijvoorbeeld).

Het algoritme van Google

Het algoritme van Google bepaalt hoe hoog elk resultaat scoort. En hoewel delen van Google’s algoritme een mysterie blijft, heeft onze jarenlange SEO-ervaring ons inzicht gegeven in de meest essentiële ranking criteria. Deze ranking criteria zijn onderverdeeld in twee groepen.

On-page SEO elementen

On-page variabelen dragen bij aan de ranking van je pagina’s. On-page SEO elementen zijn alle aspecten van je website waar je directe controle over hebt. Deze variabelen omvatten technische elementen (bijvoorbeeld de kwaliteit van je code en de prestaties van de site), maar ook inhoudelijke kenmerken (bijvoorbeeld de structuur van je website of de kwaliteit van het materiaal op je website). Dit zijn allemaal belangrijke on-page SEO-elementen die je kunt verbeteren.

Off-page SEO elementen

Naast on-page SEO variabelen, worden je rankings ook beïnvloed door een verscheidenheid aan off-page SEO elementen. Links van andere websites, aandacht in de sociale media en andere marketing inspanningen die plaatsvinden buiten je eigen website zijn voorbeelden van deze variabelen. Hoewel niet onmogelijk, kan het beïnvloeden van deze off-page SEO variabelen een grotere uitdaging zijn. De kwantiteit en kwaliteit van de verbindingen die naar je site gaan zijn de belangrijkste van deze off-page criteria. Hoe meer kwalitatief hoogwaardige, relevante sites die verbinding maken met je website, hoe hoger je Google ranking.

SEO die allesomvattend is

Het fundamentele doel van holistische SEO is het maken en onderhouden van de best mogelijke website. Je probeert Google niet te misleiden, maar in plaats daarvan steek je je tijd en moeite in een langetermijnplan dat lang zal duren. Werken aan het verbeteren van je pagina’s en het hebben van een website van hoge kwaliteit kan je ranking mogelijkheden verhogen. Google wil haar klanten immers de beste resultaten bieden voor hun zoekopdracht, en de beste resultaten zijn die resultaten die niet alleen informatief zijn, maar ook gebruiksvriendelijk, snel en gemakkelijk te verkrijgen.

Interesse? Volg een SEO-cursus van Ralf.