DORDRECHT – Ben Corino doet wekelijks verslag van de lokale en regionale politiek. Deze week over de aanbesteding van openbaar vervoer en de effecten ervan.

Het personenvervoer over water, dat sinds dit jaar door Blue Amigo wordt geëxploiteerd, kent zo zijn strubbelingen. Bij het uit de vaart nemen van de winterdienstregeling van de waterbus tussen de Hooikade in Dordrecht en het Veerplein in Zwijndrecht vorig jaar stonden de reizigers voor gesloten hekken. ‘Niet rendabel ten opzichte van de exploitatiekosten’, was het argument bij navraag. Schoorvoetend moesten beide verantwoordelijke wethouders van Zwijndrecht en Dordrecht erkennen dat ze hiervan op de hoogte waren. Blue Amigo had een gunstig bod gedaan bij de intekening om de concessie voor het waterbusvervoer in de Drechtsteden  en van en naar Rotterdam te verkrijgen. De provincie besloot de concessie aan Blue Amigo te gunnen. Dordrecht en Zwijndrecht mochten wel meepraten, maar het besluit lag bij de provincie.

Addertjes

Alras werd duidelijk dat Blue Amigo een zakelijke insteek in het verhaal had. Waar op zich niets op tegen is, lijkt mij. Maar er zaten wel wat addertjes onder het gras, zo bleek. Weliswaar was er een gunstig laag concessiebod gedaan, maar in de praktijk hield dit in dat alles wat bij de vorige exploitant  vanzelfsprekend was, bij Blue Amigo niet meer zou zijn. Denk aan de winterregeling en het tijdelijk uit bedrijf halen van de lijn Hooikade-Veerplein. Het personeel op de waterbuslijn was hier ook niet gelukkig mee, hoorden de reizigers. Omdat er tijd gecompenseerd moest worden om in het rondje Zwijndrecht aan te doen, werd er de vaart in gezet en schoten de rustmomenten voor hen er bij in.

Boze burgers

In de gemeenteraden van Dordrecht en Zwijndrecht werden er de nodige vragen over de dienstregeling gesteld. Er werden protesthandtekeningen van boze burgers aan beide wethouders aangeboden, in ontvangst genomen en er werd beterschap beloofd. De lente- en zomerregeling zouden er weer beter uitzien, werd ook door Blue Amigo verzekerd.

De waterbus aan de Merwekade. (Archieffoto: Stolk Fotografie)

Uitval

Welnu, het is lente! En weer liggen er artikel 40-vragen over Blue Amigo bij het  Dordtse college op tafel. GroenLinks-gemeenteraadslid Frans Bauke van der Meer heeft de ontwikkelingen bij Blue Amigo, sinds het aanbieden van de protestpetitie op de Hooikade, nauwlettend in de gaten gehouden. Zo heeft hij geconstateerd dat de waterbusdiensten in de maand mei regelmatig zijn uitgevallen. Volgens Blue Amigo heeft dit te maken met personeelstekort, ziekteverzuim en slechte weersomstandigheden. De oplossing werd gevonden door de dienstregeling af te schalen naar drie in plaats van vier afvaarten per uur. En ‘spitsboot’ lijn 20 naar Rotterdam en de directe verbinding naar Kinderdijk werden geschrapt. De door wethouder Rik van der Linden toegezegde evaluatie over de winterdienstregeling is er nog steeds niet.

Goedkoop is duurkoop

Blue Amigo schiet tekort in het nakomen van de gemaakte afspraken, zoals deze gemaakt zijn bij de concessiegunning. En de vervoerder wil de winterregeling best weer in de vaart nemen, mits de provincie en/of de gemeenten drie ton ophoesten. Er is ontevredenheid bij de passagiers, maar ook bij de varende medewerkers. De verantwoordelijke wethouders staan erbij en kijken ernaar. De provincie, tja die zal er ongetwijfeld ook wel iets van vinden. Maar het heeft er alle schijn van dat hun concessiegunning aan Blue Amigo zo’n typisch gevalletje lijkt te zijn van ‘goedkoop is duurkoop’, waar de inwoners van de Dordrecht, Zwijndrecht en Papendrecht de prijs van het ongemak betalen. Een Qbuzz-aha-erlebnis!

Meer actualiteiten in Studio De Witt, iedere zaterdag van 10.00 tot 13.00 uur op Drechtstad FM en Papendrecht FM.