DORDRECHT – De provincie Zuid-Holland heeft zelf contact gezocht met Arriva Nederland BV om te onderzoeken waarom het bedrijf niet heeft ingeschreven voor een nieuwe termijn voor exploitatie van de Waterbus tussen de Drechtsteden en Rotterdam. (Archieffoto: Thymen Stolk)Arriva wil op dit moment niet zeggen waarom zij zich niet voor een nieuwe termijn hebben ingeschreven en ook niet wat moet veranderen willen ze na januari 2022 de Waterbus blijven exploiteren.

Woordvoerder van Arriva, Taetske Albada: “We willen op dit moment van onderhandelen geen mededelingen doen.” Ook Koninklijke Doeksen BV wil bij monde van Peter Vree niet zeggen wat er moet veranderen in de huidige exploitatie voordat de twee bedrijven, die als Aquabus BV in een joint venture de Waterbus varende houden, verder gaan. Volgens Vree is het proces over de continuering volop gaande en is het zeker niet uitgesloten dat ze verder gaan met Waterbus, ook na december 2021.

Geen animo

De aanbestedingsprocedure van de nieuwe exploitatietermijn liep 30 september af. Geen enkele partij heeft zich voor die datum aangemeld om de Waterbus, die in 2018 nog als meest succesvolle OV van Nederland gekozen werd door reizigers, te gaan exploiteren. Reizigers met de veerdiensten van Waterbus waarderen deze vorm van openbaar vervoer opnieuw met een hoog cijfer: een 8,5. Dat bleek uit de jaarlijkse OV-klantenbarometer, een landelijk onafhankelijk onderzoek onder reizigers in het stads-en streekvervoer. Tijdens de Kerstmarkt maken duizenden bewoners van de regio gebruik van de Waterbus. (Archieffoto 2018: Eveline van de Lagemaat)

Niet dichttimmeren

Gedeputeerde Jeannette Baljeu: “Het doel van de provincie blijft om een vervoerder te contracteren, want het personenvervoer over water is een succes. Zo kunnen we bijvoorbeeld het wegennet ontlasten. Daarom inventariseren we hoe we binnen afzienbare tijd alsnog met een marktpartij tot goede afspraken kunnen komen. Dit zal creativiteit vergen en een goed Programma van Eisen, dat niet door middel van het voorschrijven van de huidige dienstregeling volledig is dichtgetimmerd. Essentieel is daarbij de vaartuigkeuze: slechts een deel van de huidige vloot gaat mee over naar het volgende contract.”

 

Andere aanpak

Inmiddels vervoert Waterbus met haar snelle schepen jaarlijks 1.9 miljoen passagiers en is daarmee in Nederland de grootste openbaarvervoerder over water. De bezettings­gra­den van de schepen zijn in de daluren echter op sommige trajecten vaak onder de 10 procent, en de brandstof­kos­ten en emissies daarmee verhou­dings­ge­wijs zeer hoog. Om die reden is in de aanbesteding afgestapt van de verplichting om dit soort grote vaartuigen heen en weer te laten varen op dat traject. De nieuwe vervoerder moet er wel blijven varen, maar krijgt de vrijheid om kleinere boten in te zetten.

Andere locatie

Een ander punt is de locatie van de nachtsteiger, die nu nog in het Wantij bij Kinepolis is. Volgens de woordvoerder van Gedeputeerde Baljeu, Paul Lieben kan deze in de toekomst niet meer gebruikt worden. “De huidige locatie van de nachtsteiger in Dordrecht is voor het nieuwe contract niet meer beschikbaar. Er zal dus een nieuwe plek moeten komen. Over een mogelijke nieuwe plek kunnen nu nog geen mededelingen worden gedaan.”