Tijdens de pandemie is het belang van goede online vindbaarheid en een gebruiksvriendelijke website, voor veel ondernemers (noodgedwongen) in een stroomversnelling geraakt. Digitaal zichtbaar zijn, was voor veel bedrijven de enige manier om in business te blijven.

Er zijn zelfs bedrijven die na corona hun deuren voor goed sloten en hun bedrijfsmodel switchten van fysiek naar digitaal. Het Theewinkeltje is hier een recent en lokaal voorbeeld van. Maar hoe zet je als ondernemer het besef van ‘digitaal doorpakken’ om in goede online marketing? Door het volgen van deze drie stappen leg jij de basis aan jouw online marketing.

Stap 1: Bepaal je strategie

Een open deur, maar wel één die wij vaak als gemiste kans voorbij zien komen: het bepalen en formuleren van je online marketing strategie geeft je houvast om consistent te werk te gaan. In de online marketing strategie ga je je doel bepalen. Waar wil je naartoe en net zo belangrijk: waarom neem je deze stap? Pas als je deze waarom vraag kan beantwoorden, weet je wat en hoe je tot de juiste oplossing komt.

Als je je doel of doelen hebt geformuleerd, ga je de doelgroep van jouw onderneming in kaart brengen. Beschrijf wie je doelgroep is. Doe dit heel beeldend bijvoorbeeld in de vorm van een persona. Zo krijg je goed inzicht op wie je je wilt richten met jouw product of dienst. Bekijk waar deze personen zich online bevinden, waar hun interesses liggen en waar hun behoeften liggen. In je marketing mix leg je vervolgens vast wie, wat en waar je wilt gaan bereiken.

Stap 2: Creëer je content

De blauwdruk is gemaakt en je hebt je online marketing strategie. Tijd om aan de slag te gaan! Wellicht heb je er al eens van gehoord, maar online marketing wordt vaak verdeeld in twee aftakkingen; SEO en SEA. SEO staat voor search engine optimization, of in goed Nederlands vertaald zoekmachine optimalisatie. Het doel van SEO is om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van Google te komen met jouw pagina zonder hiervoor te betalen.

SEA lijkt in een bepaald opzicht wel op SEO omdat het hetzelfde doel heeft; bij beide tactieken wil je namelijk zo hoog mogelijk in Google komen met jouw website, alleen gaat dit bij SEA betaald via een advertentie. SEA staat dan ook voor search engine advertising.

Voor de lange termijn is SEO altijd de meest voordelige optie. Hiermee probeer je door het schrijven van bijvoorbeeld blogs te scoren op voor jou relevante zoekwoorden. Deze content is dan ook de aanjager van verkeer en bezoekers op jouw website. Door het goed gebruiken van de juiste zoekwoorden op jouw pagina’s en blogs, bereik je de doelgroep, die is geformuleerd in de online marketing strategie.

Stap 3: Verzamel data

Verkrijg inzicht in je website. Het is niet alleen leuk om te weten hoeveel bezoekers je website heeft behaald per dag. Maar het is leuker om te weten hoe deze bezoekers op je website zijn gekomen en wat ze daar gedaan hebben. Zo kun je namelijk jouw online marketing optimaal inzetten. Door gebruik te maken van Google Analytics, Google Search Console en Hotjar verzamel je alle data over je website; data die je nodig hebt. Zo kun je data gestuurd te werk gaan en je tijd steken in onderdelen van jouw online marketing, die bewezen werken.

Extra tip: Adverteren hoeft niet duur te zijn

Snel bovenaan de zoekresultaten van Google komen, of je website direct voor conversies laten zorgen? Dan is SEA de meest geschikte methode. Een misvatting is dat adverteren via Google altijd heel duur is. ‘Je betaalt toch altijd per klik’, horen wij dan vaak terug. Ja het betalen per klik is één van de verschillende betaalmethodes van Google. Maar door het goed inrichten van je advertentie, optimaliseren van je teksten en zorgvuldig selecteren van zoekwoorden, hoeft adverteren niet de wereld te kosten. Zo behalen wij met de SEA campagne voor Si-Barone conversies op zoekwoorden waarvoor er tot maximaal €0,02 per klik wordt betaald. Bekijk de volledige case van Si-Barone op onze website.

Aan de slag

Ga zelf aan de slag met online marketing. Ontdek de mogelijkheden en vooral de potentie voor jouw onderneming! Of je nu een lokale specialist bent of een regionale mkb’er met de ambitie van een landelijk netwerk: door het juist inzetten van online marketing kan je jouw doelen en ambities behalen. Mocht je toch opzoek zijn naar een specialist die je hierbij helpt of volledig ontzorgt? Dan is FIVE TWENTY het online marketingbureau dat je zoekt. Met ervaring in de online marketing gericht op zowel B2B als B2C helpen wij jouw bedrijf online stijgen. Kijk voor meer info op onze site of neem vrijblijvend contact met ons op om samen de mogelijkheden te bekijken.